sábado, 6 de diciembre de 2008

Usabilitat vs. disseny


El disseny d'una pàgina web és una peça clau de la identitat de la marca, el cert és que els aspectes visuals i estétics influeixen en la confiança i la credibilitat que desprenen les webs. No obstant, és un gran error dissenyar un site només des de l'aspecte més visual, com si es tractés d'una peça gràfica més de la imatge corporativa.

Una web que resolgui els objectius de comunicació visual establerts pot ser, alhora, molt pobre en altres factors com per exemple, la facilitat d'ús, la facilitat en la recerca d'nformació, la velocitat de descàrrega d'arxius, el temps de càrrega de la pàgina o la legilibitat del contingut. I per molt ben dissenyada que estigui una pàgina web, l qualsevol d'aquests problemes poden influir en la percepció que l'usuari final té de la pròpia marca.

El cert és que si, com a usuaris, busquem informació i no la trobem o no aconseguim realitzar el que preteníem al entrar a la pàgina web, en algun moment ens cansarem d'intentar-ho i abandonarem la pàgina sense pensar-nos-ho massa. Així doncs, la qualitat del disseny no haurà servit per a res si la pàgina en si no resol els problemes més bàsics. 

El disseny com a disciplina pot aportar coneixements i experiències molt enriquidores per a la usabilitat i la accessibilitat, sobretot en temes de tipografia, legibilitat, ènfasis, espai, estil, composició, color i equilibri visual.

El disseny i la usabilitat poden i deuen complementar-se. Un bon disseny visual no exclou a la usabilitat sinó que l'afavoreix, de la mateixa manera que un alt grau en usabilitat contribueix a millorar la imatge de qualsevol entitat. 

En cap cas hem de pensar en reinventar un model de navegació pensant que el propi usuari s'adaptarà a la nostra web.

Televisió 2.0, programació a la carta


Fins fa uns anys, la televisió convencional estava ocupant un lloc privilegiat en la societat, convertint-se en un mitjà imprescindible, el qual mitjançat els continguts educatius, informatius i lúdics satisfeia les necessitats d'entreteniment de molts usuaris. No obstant, acaba d'iniciar-se una nova televisió que inclou programació a la carta, ubiqüitat, interactivitat i moltes altres possibilitats a les que podem accedir gràcies a les noves solucions tecnològiques i a la pròpia societat de la informació.

Anteriorment, només podíem accedir als continguts que la pròpia televisió ens oferia, per tant, era gairebé imprescindilbe trobar-nos davant de l'aparell i, evidentment, aixó no sempre és possible. Per aquesta raó, en molts casos havíem de recòrrer a les gravadores ja que el que més ens interessava no sempre s'emetia quan nosaltres podíem accedir-hi. No obstant, el panorama actual és ben diferent, el fet és que ara per ara, poguem veure el que vulguem, com vulguem, on vulguem i quan vulguem. Aquest és un dels factors més primordials de la televisió 2.0.

Casos com el Youtube i altres iniciatives similars posen de manifest que el consum de continguts audiovisuals s'està traspassant cap a l'ordinador i altres dispositius mòbils; el futur de la televisió està en gran part a Internet. No obstant, la relació televisió i Internet va més enllà dels videoblogs o de la recepció de TV a través de la xarxa.

La televisió 2.0 és l'opció final a la visió de continguts d'acord als gustos i preferècies de cada usuari. Aquesta versió de l'actual televisió pot veure's com la perfecta solució perquè aquest mitjà deixi de ser simplement televisió, amb la possibiltat de comentar vídeos d'altres usuaris o al propi mitjà.

Es tracta d'una televisió interactiva que permet la participació amb la creació de continguts propis per part dels usuaris. En definitiva, la televisió 2.0 també és això, una televisió on no hi ha espectadors sinó que hi ha gent que participa en els programes.

No bostant, encara queda molt per recòrrer en aquesta revolució, la qüestió és que aquesta nova forma de consumir entreteniment canviarà el punt de vista de molts conceptes no només dins de la xarxa sinó també en la forma de relacionar-nos i comunicar-nos.

La publicitat interactiva arriba als mitjans impresos


Una fotografia d'una pàgina concreta d'El Periódico feta des del telèfon mòbil permetrà accedir a continguts exclusius i, de pas, estrenar a Espanya un nou sistema de publicitat associat als terminals que els seus promotors Telefónica i l'agència de mitjans McCaan defineixen com l'estrena de la publicitat interactiva. 

Es tracta de fer una fotografia a un element d'un anunci i enviar-la en un missatge multimèdia a un número curt. Aquesta tecnologia permet que el servidor compari la fotografia que envia l'usuari amb la que té emmagatzemada com a vàlida i que un programa de reconeixement d'imatge la identifiqui com el mateix objecte.

Aquest sistema es podrà provar en un anunci sobre el Campus de la Lliga Professional de Futbol que patrocina el BBVA. Un cop enviada la fotografia, l'usuari rebrà un video promocional de la LFP i se li notificarà que ha entrat en el sorteig de 10 entrades per al Campus LFP que se celebrarà l'estiu de l'any que ve. 

Aquesta tecnología es el primer cop que es realitzarà a partir d'un mitjà imprés, però té també aplicacions en valles publicitàries murals i en tot tipus de serveis com per exemple, escoltar cançons, rebre entrades, jocs o informació de resultats esportius.

Se'n parla com la forma que farà interactiu un mitjà que abans era exclusivament passiu.

Aquest sistema ha estat provat en altres països i la veritat les seves expectatives són bastant bones. Sense anar més lluny, a Japó i a Corea aquesta tecnología ja està totalment implantada, fins al punt que existeixen revistes dedicades en exclusiva a la inclusió de promocions i concursos a través d'aquest sistema.