jueves, 30 de octubre de 2008

Publicitat tradicional en mitjans interactius?


Normalment, la gent comú quan pensa en publicitat interactiva o publicitat a internet associa aquests conceptes als banners publicitaris i als pop-ups. I és que, actualment, el banner és el format publicitari més utilitzat a la xarxa. No obstant, la majoria de banners amb que ens trobem de normal no són l'essència de la interactivitat.

Aquest format és una de les formes més antigues i, sobretot, econòmiques de fer publicitat a Internet. Al voltant d'un 85% dels formats són banners, a pesar de la creació de nous conceptes publicitaris online o el desprestigi que ha adquirit aquest format al no comprovar-se com un mitjà que generi vendes o que capti l'atenció dels internautes.

Molts dels banners actuals són els exemples de peces NO tradicionals que més s'assemblen a les tradicionals. Principalment, viuen en un espai no dissenyat per a ells, de la mateixa manera que ho fa un robapàgines en una revista o un espot entre les pauses de la programació televisiva. Amb la publicitat tradicional a Internet no s'aprofiten les qualitats i oportunitats d'aquest mitjà. Si la interacivitat és l'essència d'Internet perquè perdre aquest possible diàleg entre consumidor i marca?

D'altra banda, tampoc és la meva intenció carregar-me el format del banner. Sempre hi ha casos en que la funció principal no és enllaçar-te a la web o interrompre la navegació. Les limitacions no sempre venen del format.


jueves, 23 de octubre de 2008

La interactivitat d'esperar el bus


La revolució digital també ha arribat al món de la publicitat exterior: les opis no només et mostren un anunci. Fins ara se n'havien pogut veure algunes en campanyes puntuals que incorporaven sistemes digitals com bluetooth o wiffi. Ara, també, pots participar en tot el que la marca et proposi. 

Es tracta d'un nou suport, una versió dels típics mupis els quals permeten als vianants interactuar amb la marca: només s'ha de tocar el vidre, que en realitat és una pantalla tàctil, per navegar i consultar les últimes ofertes de la marca, jugar a jocs relacionats amb la nova campanya, configuar un cotxe o, fins i tot, deixar les teves dades per a poder ser contactat posteriorment. I tot, en els típics llocs on s'emplacen els mupis.



Cada cop més interessa als anunciants que es creï un diàleg entre usuari i marca, un diàleg que ja no ha de transcòrrer, necessàriament, a través d'internet. Es tracta d'una comunicació més accessible, a peu de càrrer. Evidentment, el cost d'aquesta tecnología serà més elevat que el del típic cartell, però les possibilitats poden ser il·limitades. 

A Espanya, aquest nou suport l'han utiltizat per a les seves campanyes marques com Fiat, la qual recrea el mític joc Simon i repta als vianants a provar la seva agilitat mental i, Levi's (a Madrid). 



Considero que, tal i com es planteja en la primera fotograia, seria un tema molt explotable en els mupis de les parades de transports públics. Simplement per passar l'estona, segur que més d'un ho provaria: així, l'experiencia de marca està assegurada. Però en cas de no funcionar el dispositiu, esdevindria una mala experiència de marca?

miércoles, 22 de octubre de 2008

Opinió 5 estrelles


Des de ja fa temps, quan he de comprar algun producte, sobretot dels que no domino gaire o són bastant cars, en busco informació per internet per a no comprar "a cegues". Normalment acabo anant a la pàgina principal de la marca o marques que més m'interessen i allà miro, m'informo i comparo. D'alguna manera, decideixo sobre el que he vist i com a molt tinc en compte l'opinió de familiars i amics que consumeixin productes semblants als que busco.

Ara per ara, la cosa ha canviat bastant. No només pots comptar amb una o dues opinions de persones properes sinó que també tens a disposió centenars de comentaris de gent anònima que opina desinteressadament (se suposa) sobre productes o serveis que ha consumit. 

El fet que tothom pugui dir la seva en els blogs ha portat a la proliferació de valoracions negatives o positives, segons l'experiència de l'usuari. Afecta la decisió de compra un comentari negatiu anònim sobre un producte en concret? En el meu cas és així. De fet, l'últim regal que he fet és un dels llibres millors valorats a les pàgines de l'Fnac i la Casa del llibre. I és que, a vegades per molta publicitat o imatge de marca no hi ha res millor que tenir la certesa d'invertir en un bon producte. 

Crec que un dels casos més clars són els hotels. Alhora de programar-se un mateix un viatge curt no hi ha més remei que triar allotjament depenent del preu, la seva ubicació i l'opinió d'altres usuaris, i és que segons una notícia publicada per "marketing directo" el 74% dels turistes es guia pels comentaris d'altres internautes a l'hora de planificar un viatge.

Internet, i no pas la televisió, ha tingut un fort impacte en com els consumidors recomanen i prescriuen . Davant d'aquest panorama moltes empreses potser haurien de replantejar el seu mix de mitjans i donar més pes a aquest mitjà. 

jueves, 16 de octubre de 2008

El primer concurs de televisió que no suceeix en televisió


Aquest concurs és una iniciativa d'Atrapalo creat per l'agència Double You. Possiblement molts sabreu de què va, ja que va funcionar l'any passat i la cadena Cuatro el va retransmetre.

Aprofitant que Atrapalo se serveix d'Internet com a plataforma, el concurs es veu per TV però es realitza des de la seva web de manera que pot participar tothom, sense passar proves ni seleccions, a qualsevol hora i durant l'estona que es vulgui, així doncs, el nombre de concursants va ser molt alt.

La prova es tractava d'"atrapar" un personatge que hi havia tancat a la web i sacsejar-lo, depenent de la gràcia de cadascú passaves la prova o no, en cas de no fer-ho podies provar-ho l'endemà. El premis que s'oferien eren quatre ofertes de viatges complets, restaurants o entrades a preus no més alts de 3 €.

El concurs va ser una estratègia perquè la marca tingués una presència molt notòria fora del mitjà Internet. Va anunciar-se als mitjans convencionals i, per la televisió, Cuatro retransmetia cada dia fragments molt petits del que havia succeït a Internet, és a dir, un programa amb continguts dels propis concursants. A part de la pròpia web del concurs i l'aparició en altres mitjans convencionals, es podia accedir a un blog on es podien seguir els avenços de la campanya. 





Precisament us parlo d'aquesta campanya perquè  ha estat premiada amb el Sol de platí, el màxim guardó, en l'última edició del Festival. Es tracta d'un exemple de completa integració entre diveresos mitjans de comunicació i de l'èxit i oportunitats que ofereix la seva complementarietat. Un molt bon exemple per a la comunicació i la publicitat 360º.

Tot i que el concurs ja va finalitzar, actualment hi ha una segona temporada del concurs d'Atrapalo en el que es pot accedir cada divendres per atrapar el personatge (s'ha de tenir en compte que el concurs és en directe i hi pot haver altres persones que vulguin atrapar el personatge al mateix temps que tu). En aquesta nova temporada el premi és una oferta setmanal per a viatjar el cap de setmana.

miércoles, 15 de octubre de 2008

El "revival" de Google

La World Wide Web ha canviat moltíssim des dels seus inicis i més encara si tenim present que Internet no és una revolució de fa pocs anys. Queda molt lluny el meu primer ordinador que apenes tinc present, ni sabria dir exactament si la meva primera adreça de correu electronic era de yahoo o de hotmail, fa molt també de quan vaig començar a navegar amb el Netscape.

 Google ha sigut una peça clau d'aquesta evolució de la web. El buscador més potent ha deixat d'oferir únicament serveis de recerca d'informació a la xarxa i té darrere seu una sèrie de productes als quals la majoria hi accedim diàriament. D'alguna manera Google m'ha fet oblidar quin buscador utilitzava abans, reconec que el correu electrònic de hotmail està bastant oblidat i, amb el Chrome, l'Explorer ha mort definitivament.

 Google celebra 10 anys després de canviar el món de la informació online i ho fa posant a la disposició de tots els usuaris d'Internet una eina que permet buscar qualsevol concepte entre les pàgina web que existien al gener del 2001.



Així doncs, termes com Youtube, Ipod, Barack Obama o Rafa Nadal no apareixerien en aquest buscador de Google 2001 tal i com avui els coneixem. Aquesta eina tot i que no es tracta d’un simulador fidel de la web en aquella època, en pretén ser una representació molt aproximada ja que moltes pàgines web ja no existeixen i d’altres han estat modificades.

Per als més curiosos us passo el link del Google Search 2001 que estarà disponible tot el mes d’octubre. Com podeu veure el logotip és lleugerament diferent, és un d’aquells casos en que els canvis van a millor.

http://www.google.com/search2001.html

viernes, 10 de octubre de 2008

La publicitat convencional ha mort?

Saturació publicitària en els mitjans, la pèrdua de l’eficàcia de la televisió i el zapping són aspectes que poden definir la situació publicitària actual i fan més difícil comunicar al públic objectiu. Qüestions com aquestes porten a pensar que ara la publicitat en els mitjans interactius és el futur.

La publicitat en els mitjans tradicionals és unidireccional, intrusiva; la publicitat interactiva pretén una comunicació bidireccional, l’usuari és qui tria què vol veure i, així, es permet una millor targetització. 

No obstant, si fos tant evident la pèrdua d'eficàcia dels mitjans convencionals no recordariem anuncis de televisió com els de Levi’s, BMW, Audi o Sony Bravia (sé que sobretot recordeu aquest últim). Són precisament anuncis com aquests els que fan que la publicitat convencional no mori.

Crec que no cal parlar de la mort d'aquest tipus de publicitat ni de presentar la publicitat interactiva com a substitutòria, sinó més aviat com una altra forma de publicitat perfectament complementaria.

La interactivitat ofereix passar del monòleg al diàleg, de l'anonimat a la personalització i , sobretot, del missatge a l'experiència: l'experiència de marca. Per això, cal tenir en compte que la publicitat interactiva és molt més que un banner.

Us passo un exemple de peça interactiva del mític anunci de la mà de BMW que precisament potencia el concepte "experiència de marca" en el consumidor.

The machine is us - Web 2.0

La "màquina" som nosaltres perquè entre tots en generem el contingut; alhora la "màquina" ens utilitza perquè tot ho generem a través de les seves eines.

La web 2.0 dóna un protagonisme a l’usuari, ara aquest té un paper actiu en el que no només pot llegir sinó que també és capaç de crear i modificar continguts sense la necessitat de conèixer-ne els codis. És precisament la facilitat d’aquestes eines el que ha portat a la proliferació dels blogs i altres plataformes. Amb la web 2.0 no només creem, també compartim i colaborem i això és el que ens fa enllaçar amb altres persones.

És interessant el fet de compartir coneixements i experiències entre usuaris però, tal i com es presenta en el video, aquesta era ens ha de fer replantejar moltes coses, entre elles la forma de comunicar-nos: plataformes com Youtube, facebook, fotolog, flickr, etc. han transformat les nostres relacions socials i han creat noves formes d'oci. 

D'altra banda, la ràpida accessibilitat a la xarxa  i, per tant, a les eines necessàries disposades de forma massiva em planteja altres qüestions com la qualitat de la web, la veritat o la falsedat.